Nie jest tajemnicą, że od 10 lat jestem ściśle związana z sektorem promocyjnym. Od 1,5 roku mam przyjemność reprezentować firmę Cartamundi Polska i rozwijać ich polski sektor promocyjny. Światowy lider w produkcji gier karcianych i planszowych postanowił podbić rynek gadżetów reklamowych. Z tej okazji pojawił się mój artykuł w OOH Magazine – opowiadam dlaczego karty i gry to świetny upominek reklamowy.
Grywalizacja – dość młode pojęcie w Polsce zwłaszcza na rynku produktów wpierających sprzedaż. To nic innego jak wykorzystanie mechanizmów gier dla celów biznesowych: szkoleniowych, marketingowych, czy PR-owych. Dlaczego połączenie gadżetu z grywalizacją to strzał w dziesiątkę?
Nowości na rynku produktów wspierających sprzedaż jest niewiele. Początkowo klienta można było zaskoczyć dość łatwo. Była fascynacja pen drivami, power bankami i słodyczami. Jednak bardzo szybko wszystko stało się przewidywalne i nudne. Dlaczego? Współczesny klient to nie ta sama osoba co 10 lat temu.
Potrzeby współczesnego klienta
Według raportu PIAP „Percepcja upominków reklamowych” przeprowadzonego przez niezależną firmę badawczą IPSOS wynika, że współczesny klient ma wysokie oczekiwania. Chce gadżetu, który będzie łączył w sobie różne cechy. Jest zdeterminowany by za cenę inwestycji otrzymać jak największą wartość – czyli otrzymać gadżet nie tylko praktyczny, ale również taki który będzie wspierał jego cele biznesowe – wizerunkowe, strategiczne, marketingowe, komunikacyjne. Przy okazji zaspokajając wyższe potrzeby swojego klienta czyli potrzebę: zabawy, przynależności/integracji, samorealizacji i satysfakcji. Czy jest to możliwe do zrealizowania?
Gry karciane i planszowe odpowiedzią na potrzeby klienta
Odpowiedzią na potrzeby klienta są personalizowane gry karciane oraz gry planszowe. Choć jest to produkt kultowy i tradycyjny to jednak na rynku gadżetów reklamowych nadal unikatowy. Gadżet, który oprócz praktycznych cech upominku reklamowego (duża powierzchnia nadruku, łatwa personalizacja, wysoka jakość, uniwersalność, użyteczność) spełnia również inne ważne wymagania współczesnego klienta: dbałość o środowisko (FSC), zwiększenie zaangażowania, unikatowość, uniwersalność, emocjonalność. Kolejną zaletą jest bardzo łatwa personalizacja. Nie chodzi tu tylko o duże logo. W zależności od tego jakie mamy cele i co nadrukujemy na kartach mogą one spełnić określone zadania: informacyjne, edukacyjne, zabawowe, integracyjne.
Gry karciane Cartamundi odpowiedzią na potrzeby klienta
Dlaczego to działa na Twoich klientów?
Obdarowanie klienta takim gadżetem i pobudzenie jego wyobraźni daje nam dostęp do świata jego emocji a co za tym idzie budujemy jego zaangażowanie i zwiększamy świadomość marki. Obdarowanie klienta grą nie tylko wzbudza w nim poczucie satysfakcji tuż po zakupie, ale daje mu pozytywne wrażenia za każdym razem kiedy sięga po nią ze znajomymi lub rodziną. Pojawia się tu dodatkowa wartość – obdarowany angażuje rodzinę i znajomych – sprzyja to budowaniu społeczności i zainteresowania wokół marki. Kolejną dodatkową zaletą jest to, że dbamy o wizerunek marki jako przyjaznej rodzinie.
Gadżet idealny dla dzieci
Oczywiście gry karciane i planszowe to świetny gadżet dla dzieci. Odciąga od ekranów monitorów, pozwala kształtować pozytywne cechy charakteru i socjalizować się z rówieśnikami. Spersonalizowane gry Piotruś, memo, czy Fundels pozwalają zachować dziecku kontakt z otoczeniem nie rezygnując z rozwoju i dobrej zabawy. Oczywiście taki gadżet spełnia także cele rodziców, czyli edukację dzieci poprzez zabawę czy włączenie ich do domowych obowiązków z zastosowaniem trendu grywalizacji.
Mini gry planszowe z możliwością pełnej personalizacji
Gadżet motywujący pracowników
Motywacja pracowników poprzez grywalizację to nadal bardzo mocny trend. Karty jako upominek reklamowy można sprytnie połączyć z celami biznesowymi przedsiębiorstwa. Grą karcianą możemy przekazywać wartości i misję firmy, uczyć wzorów zachowań, integrować pracowników, wprowadzać zdrowe nawyki. Chodzi o to żeby było FUN, FAST & EASY . Zwykła talia kart i prosty mechanizm gry może nam to zagwarantować. Stosując trend grywalizacji na kartach możemy umieścić WYZWANIE, które metodą małych kroków będzie kształtowało pozytywne nawyki wśród pracowników, np. codziennie przez miesiąc zjedz w pracy jedno jabłko, codziennie wypij w pracy litr wody, zastąp jedną z kaw zieloną herbatą, na przerwie przejdź się wkoło budynku. Lub możemy umieścić wyzwanie wspierające cele biznesowe: podziel się z kolegą przeczytanym artykułem, zadzwoń do zapomnianego klienta. Oczywiście są to tylko luźne propozycje a tak naprawdę w tworzeniu takiej gry ograniczeniem jest tylko wyobraźnia, której naszym klientom nie brakuje.
A Wy co myślicie o takich gadżetach dla swojej firmy? Mieliście podobne realizacje?